MANDOLÍNA  

Podle typů můžeme mandolíny rozdělit  do dvou skupin.První skupina jsou mandolíny typu -
" Klasická "
kapkovitého tvaru,která pro Evropu tradičním nástrojem .
Druhá skupina jsou mandolímy typu  " Gibson "
původ nástroje pocházi  z Ameriky,hodí se zejména
pro Bluegrass  či Jazzu.


Rozdělení do modelových typů je následovný :

Klasický model ( country )
Model A ( country )
Model F 5 ( blueagrass,country )
Ladění a držení nástroje :
Mandolína má 8 strun rozdělený do čtyř dvojic . Ve dvojici jsou struny laděny shodně,vzájemné ladění strun je stejné jako u houslí :

G  D1  A1  E2

Technika pravé ruky je pro mandolínu důležitá.Zde podstatné držení trsátka a volné zápěstí,obojí spolu souvisí. Trsátko držíme co nejpevněji mezi palcem a  prvním článkem ukazováku.,zápěstí musí být volné.Pohyb pravé ruky musí být tvořen zápěstím,ne  loktem ruky !!! Mandolína je stvořena pro hru
" TREMOLO "  střídání tónů (dvaatřicetiny
pro dlouhé tóny)  pomocí tremola můžeme libovolně prodlužovat trvání tónů rychlým střídáním úhozů trsátkem - oběma směry ! Zvládnout akordický doprovod na mandolínu je stejně důležitý,jako zvládnout techniku sólové hry.Mandolína nikdy nedoprovází zpěv - samotná ale minimálně ještě s kytarou. Hrát přesný, dynamický doprovod je základ pro hru  v kapele na mandolínu. Mandolína hraje tvz. " PŘÍRAZY "   na každou 2. a 4. dobu a v 3/4 rytmu na 2. a 3. dobu ,pokud se samozřejmě  do písničky nehodí  " Tremolo " . Pro zvýšení údernosti přírazů se hrají " Zavřené akordy " ( bez prázdných strun ) ,u nichž se zvuk po úderu trsátkem " Usekne " , ne každý doprovod se hraje tímto stylem " CHOP " ( čap ) , hodně se používá Chop v Bluegrassu. Mandolína nahrazuje při tomto stylu  - BICÍ  !  Pro sólový výstup,se u mandolíny žádá improvizační projev,je však důležité dodržet  harmonii ( akordy ) skladby !

Mandolína Klasik   Mandolína F 5      Mandolína A                          





Jan Pril ,Všebořice © 2014 PtcSystemClick

„Kdy se nudíme lépe než v kruhu rodiny?“ Oscar Wilde